De zin van de zaterdagmiddagconditietraining in het Twentebad.
Ik zou eigenlijk geen reden weten te bedenken om het niet te doen. In deze tijd, waarbij je geen krant of tijdschrift kunt inzien of je wordt doodgegooid met argumenten om, wanneer je gezond oud wilt worden, te gaan bewegen. Op een enkeling na zijn alle wetenschappers in de gezondheidssector er van overtuigd dat bewegen moet. Niet alleen meer regelmatig een fikse wandeling maken, maar een matige tot zware inspanning is nodig om fit te blijven en je hart en longen op de lange termijn gezond te houden. Ook de Nationale Gezondheidsraad heeft de normen onlangs naar boven bijgesteld. Een toch wel wat pittiger cardiotraining in combinatie met krachttraining en dat minimaal 2 keer per week is de norm om de toekomst wat fitter tegemoet te zien.


Omdat ik sinds een aantal jaren beroepsmatig in de fitnesswereld bezig ben heb ik voortdurend de neiging om alle bewegingen die ik maak te toetsen op nuttigheid. En wat blijkt, als ik dat doe met de wekelijkse conditietraining in het Twentebad, dat ik veel aspecten als zeer nuttig beschouw.

Allereerst ben ik gedurende een uur flink aan het bewegen met enorm veel variaties in zowel intensiteit als spiergebruik.
Door de variatie in intensiteit is er sprake van een intervaltraining. En dat is volgens de laatste inzichten niet alleen de manier om de stofwisseling te activeren en dus vet te verbranden, maar ook om in relatief korte tijd conditie op te bouwen.
Het lijkt me duidelijk dat als je zwemt, je veel spieren ( niet alleen armen en benen maar ook buik- en rugspieren) gebruikt en als je zo nu en dan even flink aanzet er in feite een vorm van krachttraining ontstaat. Door het gebruik van flippers wordt dit nog versterkt.

Tenslotte is er nog sprake van een ander effect dat juist bij onze manier van trainen aan de orde komt. Het betreft de z.g. adempauzetraining. Deze heeft een extra gunstig effect op de algehele fitheid. Deze adempauzetraining passen wij min of meer toe als wij de adem inhouden. En dat doen we tenslotte bij veel van onze oefeningen. Bij deze vorm van training wordt het zuurstofdragend vermogen van het bloed verhoogd en dus de prestatie. Hoogtetraining door topatleten is vergelijkbaar met adempauzetraining.

In de wetenschap dat in tegenstelling tot veel andere manieren van sporten de kans in het water een blessure op te lopen nagenoeg nihil is, zou ik dus geen enkele reden weten te bedenken om zaterdagmiddag niet naar het Twentebad te gaan.

Jan Schoneveld.